Korzyści choliny

Kategoria: BLOG Altrient LivOn Labs Data: Komentarze: 0 Wyświetlenia: 105

W zasadzie niniejszy artykuł nie powinien być zatytułowany „Korzyści Choliny”, pomimo tego, że właśnie takich informacji szukasz. Lepszym tytułem byłoby określenie „Potrzeba Choliny”, ponieważ tak naprawdę w taki sposób powinno się o niej myśleć (jako o składniku koniecznym i niezbędnym w diecie).

Cholina sama w sobie nie daje korzyści; spełnia podstawowe funkcje potrzebne do przetrwania.
Stanowi krytyczny składnik każdej komórki w twojego ciała i utrzymuje funkcjonowanie sieci komunikacyjnej wątroby i mózgu. Nie powinien więc dziwić fakt, że jej niedobór prowadzi do śmiertelnych chorób.

Jako ludzie możemy wytworzyć niewielką ilość choliny w naszych ciałach, dlatego nie jest ona uznana za witaminą, jednak ilość ta nie jest nawet zbliżona do poziomu jaki potrzebny jest do utrzymania podstawowych funkcji naszych komórek. National Institutes of Health zaleca dzienne spożycie choliny na poziomie 425 mg dla dorosłych kobiet i 550 mg dla dorosłych mężczyzn oraz kobiet w ciąży.

Według NIH: „Większość ludzi w Stanach Zjednoczonych spożywa mniej choliny niż wskazane spożycie.''


Analiza danych z badania National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES) w latach 2013–2014 wykazała, że ​​średnie dzienne spożycie choliny pozyskiwanej z żywności i napojów wśród dzieci i młodzieży wynosi 256 mg w wieku 2–19 lat. U dorosłych średnie dzienne spożycie choliny z pożywienia i napojów wynosi 402 mg u mężczyzn i 278 mg u kobiet, przy czym spożycie z suplementów ma bardzo niewielki udział w całkowitym spożyciu choliny”.

Dotkliwy niedobór występuje rzadko, ale jak stwierdza NIH, jest on niebezpieczny: „Niedobór choliny może powodować uszkodzenie mięśni, uszkodzenie wątroby i niealkoholowe stłuszczenie wątroby”. Większość ludzi nie naraża się na poważne ryzyko tych chorób, ale nie osiągają również optymalnego jej poziomu - przy zadeklarowanej tolerowanej górnej granicy jaką można osiągnąć (3500 mg/dobę), wysokie spożycie jest dość trudne.

cholina_vitallabs

Cholina jest korzystna dla każdej komórki twojego ciała


Cholina jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania wszystkich komórek. To zapewnia strukturalną integralność i funkcje sygnalizacyjne komórki. Jest prekursorem fosfatydylocholiny, która jest fosfolipidem stanowiącym większościowy element błony komórkowej, która chroni komórkę przed zagrożeniami z otoczenia. Znajduje się w sfingomielinie - materiale budulcowym osłonek nerwów w mózgu i tkance nerwowej.

Te dwa fosfolipidy są również prekursorami komórkowych cząsteczek sygnalizacyjnych, które ułatwiają komunikację między komórkami, dzięki czemu wszystkie mogą zachowywać się w sposób korzystny dla całego organizmu.



Ma wyjątkowo korzystny wpływ na wątrobę

altrient_cholina_watroba


Tłuszcze i cholesterol z diety trafiają do wątroby, gdzie są przekształcane w lipoproteiny o bardzo niskiej gęstości (VLDL), które transportowane są przez krwioobieg do tkanek poza wątrobą. Fosfatydylocholina odgrywa istotną rolę zarówno w tworzeniu VLDL, jak i przenoszeniu ich z wątroby do krwiobiegu. Bez fosfatydylocholiny tłuszcz i cholesterol odkładają się w wątrobie i prowadzą do niealkoholowego stłuszczenia wątroby i śmierci komórek wątroby. Otłuszczona wątroba jest objawem niedoboru choliny.

Cholina jest korzystna dla mózgu

cholina_mozg_vitallabs
Cholina odgrywa kluczową rolę w neurotransmisji, procesie komunikacji komórek mózgowych. Niewielka ilość dietetycznej choliny jest przekształcana w acetylocholinę, która jest neuroprzekaźnikiem używanym przez nerwy do kontrolowania oddychania, tętna i mięśni szkieletowych. „Ponieważ tempo syntezy acetylocholiny jest najprawdopodobniej determinowane przez dostępność choliny (lub być może acetylo-CoA), spożycie choliny w diecie może bezpośrednio wpływać na stymulację cholinergiczną”.

Zapotrzebowanie na cholinę rozpoczyna się już w łonie matki jako niezbędny składnik do optymalnego rozwoju. Łożysko jest wrażliwe na cholinę, a ostatnie badania pokazują, że wyższe spożycie choliny przez matkę zmniejszyło wiele niekorzystnych warunków - w tym kortyzol w osoczu niemowlęcia - dla dziecka, które może być problematyczne w późniejszym życiu. Cholina jest również ważna zaraz po urodzeniu, jak stwierdzili autorzy przeglądu literatury z 2011 roku: „Wykazano, że wysokie spożycie choliny w okresie okołoporodowym ma trwały efekt neuroprotekcyjny zarówno w badaniach na zwierzętach, jak i na ludziach”.

Łożysko jest wrażliwe na cholinę, a ostatnie badania pokazują, że wyższe spożycie choliny przez matkę zmniejszyło wiele niekorzystnych warunków dla dziecka,– w tym poziom kortyzolu w osoczu niemowląt – które mogą być problematyczne w późniejszym życiu.

Siedem lat po badaniu poziomu choliny u matki, naukowcy kontynuowali badanie z dziećmi. „Wyniki oceny poznawczej ujawniły trwałe korzyści płynące z wyższego spożycia choliny przez matkę w zakresie uwagi dziecka, pamięci i rozwiązywania problemów, dostarczając pierwszych randomizowanych kontrolowanych badań dowodzących, że większe spożycie choliny przez matkę przynosi korzyści utrzymujące się do lat szkolnych”.

Niedawno przeprowadzona metaanaliza pokazuje korzyści płynące ze spożycia choliny, także w starszej grupie osób. Suplementacja choliną poprawia pamięć i funkcje poznawcze u osób starszych z przewlekłymi problemami układu nerwowego i mózgu.



Jak uzyskać korzyści z choliny


Cholina jest łatwo dostępna w diecie, a jej doskonałym źródłem są jajka. Część osób decyduje się na suplementację choliną lub jej bardziej złożoną wersją fosfatydylocholiną. Liposomy w suplementach Altrient®, które stanowią nośnik dla składników odżywczych, zawierają w swoim składzie - 500 mg fosfatydylocholiny w każdej saszetce. Opakowanie większości suplementów Altrient® zawiera 12% dziennej górnej wartości choliny.


cholina_korzysci_vitallabs

Żrodlo: https://www.altrient.com/blog/choline-benefits/


Dodaj komentarz